Fokusering i KLS

Pressmeddelande KLS 031216

KLS Livsmedel beslutade under gårdagens styrelsemöte om ett antal åtgärder med syfte att få ett ökat fokus på vitala områden inom affärsverksamheten. All charkproduktion samordnas från årsskiftet i KLS Chark AB och våra säljinsatser samordnas under en gemensam säljkår. Dessutom koncentreras marknadsföringen av konsumentpackat kött till SmålandsKött.

Resultatet av 2003 års verksamhet är långt ifrån tillfredsställande, trots att det 2a halvåret kommer att visa ett positivt resultat. Den främsta orsaken är det s k "nötkriget", där för många aktörer konkurrerar om en minskande volym nötkreatur till slakt. Samtidigt sker stora förändringar i KLS´ affärsvärld. MTR-reformen, översynen av EUs jordbrukspolitik, kommer att medföra en minskad produktion av svenska livsmedel, dock ännu osäkert hur mycket. Vidare är samhällets krav på låga livsmedelspriser oförenliga med de samtida höga kraven på kvalitet, etik och miljö. Importen gynnas i stor utsträckning. Slutligen sker successivt stora förändringar inom svensk handel som ger all anledning till översyn av verksamheten.

Mot denna bakgrund har KLS styrelse beslutat att från årsskiftet samordna all charkverksamhet till KLS Chark AB. Lars Andersson, f n vd i Dendu Chark AB i Linköping, kommer att bli vd i KLS Chark AB. Samordningen sker successivt under 2004 i takt med att ett nytt gemensamt affärssystem tas i bruk.

Ytterligare en samordning genomförs per den 1 mars nästa år när samtliga utesäljare samordnas under ledning av Roger Sjöström, som närmast kommer från Gamlestadens Chark AB.

Vidare har styrelsen beslutat att koncentrera marknadsföringen av konsumentpackat kött till SmålandsKött. Utrymmet på marknaden för olika varumärken stramas åt efter hand. Samtidigt har LantKöket haft svårt att hävda sig efter introduktionen av konsumentpackat SmålandsKött, varför en fokusering nu anses nödvändig. Vi håller dock öppet för ett återupptagande av LantKöket och kommer därför att hålla kontrakten med våra leverantörer levande även under 2004, dock till något förändrade villkor. Det kan nämligen inte uteslutas att MTR-reformen skapar en ökad efterfrågan på till den enskilda gården spårbara produkter.

- Vi ser dessa förändringar som en nödvändig anpassning till en allt tuffare affärsvärld, säger KLS vd Thomas Gustafsson i en kommentar. Bildandet av KLS Chark AB liksom den gemensamma säljkåren är offensiva åtgärder som efter våra förvärv nu är möjliga att genomföra. Förändringen av marknadsföringen av det konsumentpackade sortimentet, är delvis beklaglig från våra leverantörers synpunkt, men en konsekvens av en nödvändig fokusering.