Svenska vinstmålet på Tyskland i VM kostade Swedish Meats 15 000 kr

Middagen vid Sveriges Grisproducenters stämma i Vadstena hölls medan Sverige spelade mot Tyskland i fotbolls-VM. När stämningen var som allra högst och matschen avgjordes med straffsparkar, sa Magnus Lagergren, Swedish Meats:
-Vinner Sverige över Tyskland, bjuder jag alla på en snaps till maten!
Sverige vann och det bjöds 250 snapsar á 60 kr. Det är 15 000 kr, en god slant, men inte mycket mot vad det kostade att vara huvudsponsor vid årets uppfödarårsmöte, 50 000 kr. Vid årsmötet var f ö två tredjedelar av deltagarna inte grisuppfödare, utan representanter för olika branschföretag.
-Nästa år måste det bli fler uppfödare vid årsstämman, sa Sveriges Grisproducenters ordförande Lars Hultström, när han avslutade stämman. Det är alldeles för få grisuppfödare vid årsstämmorna numera.
Kommentar: Förr var Svenska Svinavelsföreningens policy att årsmötet ska vara för grisuppfödare. Nu är det ett arrangemang för hela grisbranschen. För 20 år sedan kunde det vara både 300 och 400 deltagare i årsstämman, de allra flesta grisuppfödare. Många tog stämman som årets (avdragsgilla) semester. Sedan dess har mycket ändrat sig, både inom grisproduktionen och även familjerna. De flesta uppfödare har makar som har andra jobb än i grisproduktionen och då vill man inte åka på ”jobbresor”, utan på bad- eller sportresor med avkoppling för hela familjen. Årsstämmorna blir en del av jobbet, som man väljer eller väljer bort bland allt annat som ska göras.
Stämmorna har även blivit en inkomstkälla för arrangörsföreningen, där det gäller att optimera intäkterna. Huvudsponsorer, övriga sponsorer, utställare med större eller mindre montrar och mer eller mindre centralt placerad reklam ger intäkter och kan väljas efter ekonomisk förmåga.
Effekten har blivit att det är ett fåtal grisuppfödare som besöker stämmorna och i många fall är det den äldre generationen, den inte längre operativa i uppfödningen, som får i uppdrag att åka till stämman för att kolla läget inom näringen.
-Den här modellen för grisstämmor är snart omöjliga att genomföra, sa en av medarrangörerna efter årets stämma. Det är inte försvarligt för näringen och de enskilda utställande företagen att delta i så stora och dyra arrangemang och lägga ner så mycket tid, när de flesta av besökarna är konkurrenter eller andra företagare i branschen. Vi känner ju alla uppfödarna som kommer till mötet redan tidigare.
-Det känns mer och mer som att stämmorna är ett sätt att klå oss leverantörer på pengar, så man kan driva föreningarna några år till utan ekonomiska problem.
Då blir det också som en utställare sa första dagens eftermiddag, när han gick till bilen med sina roll-ups:
-Nu har jag träffat alla uppfödarna och haft besök av alla konkurrenterna, nu åker jag hem och jobbar.