GrisPortalen
– webbsida för fackinfo om grisar
och för nya och gamla nyheter

Information tidningen GRIS 061122

Många har senaste åren frågat varför tidningen GRIS inte har en webbsida. Svaret har varit att vi inte kunnat göra en webbsida, värdig en tidning. Vi har kontoret på landet, på en gård och vägrar flytta, och där vi bor har inte kommunikationerna byggts ut förrän försommaren 2006. Men nu äntligen, många år försenat, har vi introducerat GrisPortalen!

1 Nyheter när de är nya
GrisPortalen ska bli en ingång till mängder av information för grisnäringen. Det du möts av vid inloggningen på www.grisportalen.se är senaste nytt inom grisnäringen. Sidan är utformad som en helt vanlig tidningssida online på nätet. Det är alltså närmast en dagstidning, som handlar enbart om grisnäringen. Lägg in www.grisportalen.se som startsida, så kan du alltid läsa senaste nytt!
Sidan uppdateras oftare än @-GRIS. Under korta notiser på startsidan, kan du ofta klicka dig till mer information och bakgrundsmaterial, om du vill läsa mera.

2 Källmaterial och pressmeddelanden
Vi journalister får mycket informationsmaterial från alla håll, som vi sammanställer, bearbetar och anpassar för våra läsare. Varje tidning anpassar informationen till sin läsekrets, särskilt facktidningarna. Bakgrundsmaterialet, vårt källmaterial, har du som läsare aldrig tidigare fått se.
En nyhet i GrisPortalen är att du ska kunna få del av mitt källmaterial. Orsakerna är flera. Viktigaste orsaken är att företag, organisationer och myndigheter skickar många pressmeddelanden (om snart sagt allt) och det är ingen hemlighet att vi klipper mycket ur dessa meddelanden. Oftast är de välskrivna och informativa och kan vara intressanta för vem som helst. Många företag har professionella journalister som skriver sin företagsinformation och mer och mer blir företagen utgivare av information som är riktad till kunder och allmänhet. Frågan är bara när och hur kommunikationen går direkt mellan företag och dig som läsare. I snuttifieringens tidevarv, som vi är inne i, får du oftast bara en liten del av pressinformationen. I GrisPortalen kan du även få läsa resten. Det är säkert så här som många företag vill ha det i framtiden.
En annan orsak är att du nu själv kan se hur vi behandlar materialet, om vi vinklat det, vilket vi ibland anklagas för. Tvivlar du på vad jag skriver, kan du gå till källan och kolla om jag verkligen fattat rätt!!
Ibland ska du t o m få läsa mina anteckningar, t ex från möten och konferenser. Ofta är det enbart en liten, liten del av t ex ett föredrag som refereras i tidningen, om ens något ur vissa föredrag. Men mina anteckningar kan innehålla mycket mer.
Ofta har föredragshållarna sina föredrag skrivna, eller finns som PowerPoint-presentationer. Jag kan publicera även dessa, som du kan länka dig till (från min lilla eventuella notis). Det nya är att inte endast åhörarna vid t ex ett möte får höra hela föredraget och du får läsa ett kort referat, i fortsättningen kanske du får läsa hela föredraget oavkortat, om du vill och orkar.
Det finns egentligen ingen gräns för vad som går att publicera. Oftast hänger det på din egen dator, vad du kan ta emot. Använder du modem, kan det bli problem med tunga dokument i vissa fall, men jag gör vad jag kan för att göra dokumenten så lätta som möjligt.

3 Arkiv
Nästa nyhet i GrisPortalen är vårt stora arkiv. Du kan gå in och läsa tidigare utgivna tidningar, @-GRIS och enskilda artiklar och pressmeddelanden.
Inget är nytt under solen, brukar man säga. Nya problem i grisuppfödningen, har ofta funnits tidigare. Om du minns att vi skrivit om något för några år sedan, kan du nu gå in i arkivet och kolla i artiklar, tidningar, m m.

4 Annonsörers info
Annonser är inte bara dyra för många annonsörer, det är svårt att få med all information, som man kanske vill ha med till den som vill veta mer. En bra annons som fångar din uppmärksamhet, innehåller oftast inte mycket information, men genom att gå in till samma annons i GrisPortalen, kan du få mer info, om annonsören lagt ut något. Alla annonser i GRIS, publiceras alltså även på GrisPortalen.
Klickar du på annonsörens namn, så kommer du till annonsörens företagssida. Förutom mer info, finns adress och telefonnummer till företaget och möjlighet att länka direkt till företagets hemsida, eller till annat som kan vara relevant att fästa din uppmärksamhet på.
Det är nu väldigt enkelt att komma till annonsörens hemsida, när du läser en annons i GRIS. Två klick, och du är där. Ingen www-adress som behöver skrivas in!
Genom GrisPortalen ökas således antalet personer som får del av annonsernas budskap. Jag har ingen koppling mellan registren för tidningen och @-GRIS, så jag vet inte överlappningen. Men det finns skäl att tro att det delvis inte är samma läsare av tidningen GRIS och @-GRIS.
Efter tillkomsten av @-GRIS har antalet läsare som har email vuxit snabbt. @-GRIS sänds idag till mer än 2 100 prenumeranter direkt i mailbrevlådan. Dessutom gjorde vi för något år sedan @-GRIS som en hemsida med nätadress, vilket gör att många, många fler kan gå direkt till @-GRIS utan att vara med i mitt register. Detta gäller inte minst alla som har @-GRIS genom vidaresändning via företagens intranet.

5 Sök produkten/tjänsten
I högra spalten kan du växla innehåll, mellan att söka efter annonsör och söka efter produkt eller tjänst. Jag hade en liknande service för ett par år sedan i GRIS, men insåg att tjänsten i stället ska ligga på en hemsida. Nu återkommer alltså funktionen. Om du söker efter t ex inredningar, då klickar du på inredningar och kommer till en sida där alla annonserande företag som säljer inredningar finns med. Därifrån kan du välja ut företag för vidare kontakt och därifrån ev också gå till företagets egen hemsida.
Det kommer att dröja en tid, innan dessa sidor är färdiga.

6 Nytt annonsforum
Med säkert minst 3 000 läsare av @-GRIS varje vecka (det kan lika gärna vara 5 000, eftersom @-GRIS ofta sprids via företagens intranet) blir @-GRIS och GrisPortalen ett intressant annonsforum, vid sidan av tidningen GRIS. Det är snabbt och enkelt att annonsera på nätet och det tillhör framtiden. Annonsörerna har därmed tre, eller fyra, forum för marknadsföring; tidningen, @-GRIS och GrisPortalen. Man kan gott säga fyra, eftersom företagssidan inte bara innehåller senaste annonsen i GRIS, utan även ytterligare info, som varje annonsör har inflytande över.
Samtidigt som GrisPortalen introduceras, minskas textmängden i @-GRIS och återgår således till tidigare koncept med kortare notiser, nu nästan enbart om noteringsnytt. Den som vill läsa mer kan länka sig till den info som finns på GrisPortalen. @-GRIS har nu bytt server och serveradress, men utkomna nummer av @-GRIS finns även kvar på Tele2 (swipnet) en tid.

8 Teman
Bland rubrikerna t v på startsidan finns Teman. Där kan vi sammanställa likartad information, t ex om ett visst ämne, så du slipper leta bland äldre tidningar och artiklar. En sida är avsedd för debatt. I fortsättningen är det du själv som bestämmer längden på ditt debattinlägg, inte vi som ibland skär ned A4-sidor till notiser!

7 Bildreportage
Under teman hittar du t ex Bildreportage. I tidningen får vi ofta inte med mer än 2 – 5 bilder i ett reportage, men på GrisPortalen finns knappast inga begränsningar. Förutom att vi kan publicera mer text än vad som finns i tidningen på GrisPortalen, så kan vi lägga ut fler bilder. T ex på detaljer, dokumentera hela skeenden, processer, e dyl. Kolla t ex bildreportage från Ugglarps Slakteri och jämför med reportaget i tidningen nr 6 2005. I ett sådant reportage i GrisPortalen kan även filmsnuttar läggas in, vilket inte är möjligt i tidningen. Det kan bli något i framtiden.

9 Utställningar och andra möten
Under rubriken Utställningar sammanställer vi utställningar och andra möten i en tabell. Länk till arrangörens hemsida finns som regel och det kan även förekomma länkning till artiklar, m m, och alltid till ev annonser.

10 GrisPortalen är inte färdig, bara påbörjad
Det som visas nu på GrisPortalen är bara början. Den är inte alls färdig, utan endast så klar att vi kan presentera den. Jag är tacksam för alla synpunkter och även rättelser. Tyck till om vad vi ska ha med på GrisPortalen och hur den ska vara utformad!
Företagssidorna, som du kommer till när du klickar i högra spalten, är knappast inte alls påbörjade. Det får bli efterhand. Vi har enbart haft en kort tid på oss att påbörja GrisPortalen!
Jag började min journalistiska bana när jag skrev på vanlig handdriven skrivmaskin, en klassisk Halda P, och tidningen sattes i bly och trycktes i cylindrar av bly. I dag gör jag @-GRIS och GrisPortalen från min bärbara lilla Mac och publiceringen sker i samma stund artikeln är skriven! Det är inte bara jordbruket som utvecklats tekniskt, det har tidningsmakeriet gjort också!

Redaktionen
Lars-Gunnar Lannhard
gris@agrar.se