Recept i serieformat:
Mathjältarna vill inspirera till bättre vardagsmatlagning
Pressmeddelande Scan 060927

Ont om tid till inköp och matlagning, få rätter på tallriken, sämre mathållning och brist på inspiration. Så ser det ut hos många svenska barnfamiljer. Det visar två olika undersökningar som Arla Foods, Lantmännen Kronfågel och Scan Foods låtit göra under året. Nu lanserar de tre livsmedelsproducenterna Mathjältarna, ett helt nytt koncept med näringsriktiga, lätta och varierande recept i serieteckningsformat som ska inspirera till näringsriktig vardagsmatlagning. Recepten innehåller få ingredienser och det ska ta max 20 minuter att tillaga rätterna.

Sju av tio skolbarnsfamiljer svarar i en undersökning som TNS Monitor* genomfört att måltiderna är de viktigaste tillfällena att samla familjen. Men undersökningarna visar även att man behöver inspiration i vardagsmatlagningen.

– Därför tar Arla, Scan och Lantmännen Kronfågel ett nytt grepp och inleder ett långsiktigt samarbete där produkter och kommunikation samordnas inom konceptet Mathjältarna. Det är tecknade seriefigurer som presenterar lättlagade recept som kommer att finnas på våra respektive produktförpackningar, på en gemensam kampanjsajt, i annonser och som receptblad i butikerna. Varje kvartal presenteras ett nytt recept, säger Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods.

Mindre än vart femte hushåll planerar vardagsmaten en vecka i förväg och nästan en tredjedel bestämmer samma dag vad som ska serveras till middag. Variationen i de svenska köken är inte stor. Sex procent lagar färre än fem rätter och fyra av tio varierar mellan sex och tio rätter i veckan. Det visar en undersökning som Quickwise* gjort på uppdrag av Arla, Lantmännen Kronfågel och Scan.

Kokböcker är en viktig inspirationskälla till matlagning. Enligt TNS Monitor hittar 76 procent av hushållen recepten i kokböcker och betydligt färre, 41 procent, använder sig av recept från dags- och veckotidningar. Men om frågan istället gäller var man vill ha tips och inspiration blir svaret ”i butiken”.

Arla, Scan Foods och Lantmännen Kronfågel ser undersökningsresultaten som en utmaning och lanserar därför konceptet Mathjältarna. Kampanjen baseras på enkelhet och på variation av välkända recept. Huvudingredienserna är de som ofta förekommer i barnfamiljers vardagsmat. Recepten innehåller få ingredienser och det ska ta max 20 minuter att tillaga rätterna. Kampanjen startar vecka 40 och beräknas pågå under hela 2007.

* TNS Monitor genomfördes under perioden juni 2005 till februari 2006. Quickwise Online intervjuundersökning genomfördes i april 2006.