SIMA 2007 ett internationellt evenemang för fackfolk
Pressmeddelande Sima 061117

Nästa SIMA-mässa, som äger rum på utställningsområdet Paris-Nord Exhibition Centre
den 4 - 8 mars 2007, (söndag-torsdag), erbjuder en komplett palett av maskiner, utrustning och tjänster för växtodling och djurproduktion, samt för skogsnäringen. Över åren har SIMA - Paris internationella businessmässa för lantbrukssektorn - befäst sin ställning som världsledande.

1. Ett rikt utbud
2007-års upplaga av SIMA kommer att erbjuda helhetslösningar och produktnyheter som modernt jordbruk efterfrågar. SIMA är mötesplatsen för växtodlare, boskapsuppfödare, distributörer, entreprenörer och andra aktörer inom näringen. Mässan organiseras av EXPOSIMA, vars samarbete inbegriper Exposium och branschorganisationerna Sygma och Secima.

• Produktutbud: SIMA 2007 välkomnar mer än 1 200 utställare, varav hälften är utländska från mer än 40 länder. Den totala mässytan (brutto) omfattar 22 hektar. 95 % av montrarna är bokade och då kvarstår ännu ungefär 4 månader för resterande införsäljning.

• Mässa nr 1 för växtodling och skötsel av landsbygden. Alla stora internationella namn på maskinsidan kommer att vara på plats på mässan: traktorer och släpvagnar, maskiner för skörd, bearbetning, odling, sådd, gödning, besprutning, bevattning, ensilage, höbärgning, förvaring och sortering, samt utrustning, tillbehör och komponenter för skogsbruk. Utöver dessa utställare tillkommer leverantörer, service- och tjänsteföretag samt konsultföretag att borga för ett fullskaligt produktutbud för besökaren.

• Djuruppfödning - en snabbväxande sektor: SIMA/SIMAGENA presenterar ett mångsidigt utbud i Hall 1, 2, 3 och 4:
- Internationella uppfödare visar mer än 500 kreatur av mycket hög genetisk standard: jämn fördelning av nötdjur (Limousin, Charolais, Blonde d'Aquitaine, Salers, Aubrac, etc.) och mjölkkor (Holstein, Normande, etc.). Stämningen runt “The Ring” är livlig med tävlingar, kommersiella presentationer och auktioner. Därtill kommer 150 får av raserna Suffolk, Charollais och Ile-de-France, att avsluta mässans ”kreaturs”-program.
- Tillverkare av mjölkmaskiner och tillhörande utrustning för kreaturs-, uppfödning och -avel finns på plats.
- Företag som är specialiserade på genetik, näring och djurens hälsa är representerade på mässan.

Vidare, ”Bondgårdens Kvalitets Utmaning” (The Farm Quality Challenge) och ”Internationella Uppfödares Forum” (The International Breeders Forum), är två programpunkter, organiserade av SIMA/SIMAGENA, där ett 15-tal franska och internationella nötkreatursuppfödare väljs utifrån kriterierna att kombinera effektivitet med kvalitet och strävan efter omsorg av djuren i alla led.
Allt som allt har SIMAGENA på kort tid blivit det internationella evenemanget för hela uppfödarnäringen, att träffas på, att tävla och att ”nätverka”.

Antal besökare: Av totalt 197,854 yrkesverksamma inom lantbrukssektorn som besökte SIMA 2005 var 25 % internationella. 67 % var lantbrukare, (växtodlare och kreatursuppfödare) medan återstående 33 % var leverantörer, distributörer och importörer, etc.

2 - SIMA: ett ledande B2B event
Omvandlingen av jordbrukssektorn fortsätter i snabb takt med att allt större gårdar blir mer effektiva och affärsdrivande. Arbetsvillkor, säkerhet, miljöförbättringar är lika viktigt som produktiviteten. Klimatfrågor, ökade energikostnader och globalisering, kan ses som nya hot, men också skapa nya möjligheter och öppna nya marknader för sektorn. Dessa förändringar är tydliga även i SIMAs utveckling:
• Globalisering av sektorn för jordbruksmaskiner. Maskiner är och förblir mässans kärnverksamhet. Den europeiska marknaden för jordbruksmaskiner värderas till mer än 16,5 miljarder euros, vilket är 35-40 % av den globala marknaden. Frankrike rankas på första plats, med omkring 3.9 miljarder euros under 2005. Alla större tillverkare finner det betydelsefullt att vara med på SIMA för att kunna möta såväl den europeiska kundkretsen som kunder på nya marknader.
• Bifall för mässans ökande internationella dimension. 50 % av utställarna kommer från mer än 40 länder. Flödet av inköp och beställningar som sker i de internationella utställarnas montrar bekräftar SIMAs dragningskraft.
Proportionen av internationella besökare ökar stadigt, nu motsvarar de en fjärdedel av det totala antalet besökare. Omfattande PR-kampanjer pågår i ett 50-tal länder och det kommer utan tvivel att leda till att ett stort antal delegationer av inköpare från de väsentligaste jordbruksmarknaderna beger sig till SIMA. Förutom de traditionella europeiska länderna, som redan står för 80 % av besökarna, välkomnar SIMA yrkesverksamma från hela jordklotet såsom Canada, Brasilien, Argentina, Ryssland, Ukraina, Polen, Tjeckiska republiken, Baltikum, Kina, Indien, Venezuela, Australien, Sydafrika, Algeriet, Marocko, Tunisien, Saudiarabien.

3 - Program med hög profil
• Nyheter speglar samhällstrenderna
Utställare väljer SIMA för att lansera sina senaste produkter. En stark trend som framställdes redan på förra mässan var konceptet om en hållbar utveckling. 2005 valde Innovation Awards ung. ”Pris för Produktnyheter” ut 36 produkter. Flertalet av dessa siktade på att förena ekonomiska angelägenheter med nya krav på samhällsutvecklingen. Resultatet av 2007 års pris kommer att tillkännages 7 december.

• Nya tydliga trender:
- Biomassa gör stor entrée på SIMA 2007. Höjda olje- och gaspriser samt utsläppsproblemen orsakade av användandet av fossila bränslen, påvisar enorma möjligheter för lantbruks- och skogssektorn. SIMA 2007 står bakom denna fundamentala rörelse som ändrar inriktning på landskapet och skogvårdsarealen till att omfatta förnyelsebar energi. Ett symposium inriktat på biomassa – energiskog kommer att äga rum på mässan.

- “The Good Practice area” fortsätter växa. Sexton deltagare samarbetar för tredje gången för att forma ett unikt forum som skildrar lantbruksvärlden och dess förändring.

- ”The Water Management & Irrigation area”, ung Hantering av vatten och konstbevattning, är mer aktuellt än någonsin. Värmeböljan i juli 2006 och påbudet av skärpta bevattningsrestriktioner påverkade alla aktörer inom sektorn. Genomdrivandet av ”The French water act” kommer att bli en central fråga. Ett antal utställare i gruppen “Agences de Bassin”; (ung. management för franska flodområden) kommer på mässan ha möjlighet att träffa kollegor och departementsrepresentanter.

4 - En effektiv organisation gör SIMA enkel att besöka
• Layout
Den nya planeringen som introducerades 2005 blev väl emottagen och kommer repeteras 2007:
• Hall 1, 2 och delar av Hall 3 är avsatt för boskapsuppfödning, med utställningsplatsen “The Ring”, som representerar 500 nötkreatur och 150 får. Leverantörer av maskiner och utrustning för uppfödning, genetikföretag mm finns här också.
• Hall 3 och 4 inriktas på hantering och transport, utrustning och maskiner med multifunktion.
• Hall 5a, 5b och 6 omfattar maskiner och utrustning för skördeproduktion, (traktorer, odling, sådd, besprutning, skörd, lagring, skoghantering, tjänster, etc.). ”The Good Practice area” och “the Water Management/Irrigation area” förläggs också till Hall 5a.
Specifik utrustning för beta, potatis, och frukt/grönsaker presenteras i Hall 6.
Utomhusområdet mellan Hall 4 och 5a kommer visa utrustning för landsbygd och skogsmark. Detta mässområde expanderar på kommande SIMA 2007, tack vare utställarna inom segmentet energiskog, biomassa och förnyelsebar energi.

• Logistik
För att snabbt lotsa in besökarna på mässan, har SIMA ett beställningssystem av inträdeskort på nätet, www.simaonline.com.
Systemet möjliggör för fackfolk inom lantbrukssektorn att erhålla sitt elektroniska inträdeskort i förväg, att slippa köerna vid mässentréen och på så sätt effektivisera sitt mässbesök.

• Speciella lounger och reserverade avdelningar
• The International Lounge (Mezzanine - Hall 6)
SIMA bygger ut för att välkomna internationella delegationer i ”The International Lounge”. I samarbete med Sygma (franska föreningen för tillverkare av jordbruksmaskiner) och Climmar (en europeisk gruppering av distributörer av jordbruksmaskiner), skapas en träffpunkt där internationella besökare kan hålla affärsmöten, planera sitt mässbesök, få dokumentation på flera språk, eller deltaga i guidade mässturer, organiserade bara för dom.
Ubifrance och Adepta, två franska säljfrämjande organisationer, kommer att organisera besök för inköpsdelegationer från olika länder, däribland öststaterna.
o International fackpress-avdelningen
Den internationella fackpressavdelningen, belägen i mitten av Hall 5a, kommer att hysa än ett 40-tal av världens mest representativa facktidningar. Besökarna har här möjlighet att läsa och prenumerera och ev. ta del av publikationer som är tillgängliga i det egna landet.

Med ett omfattande produkterbjudande och ett brett programutbud med mässinnovationer, kommer SIMA 2007 att förse besökare från hela lantbruksvärlden med lösningar för en anpassning i en snabbt föränderlig global miljö.

Promosalons Sverige AB