EU-regler fördyrar djurtransporterna 5 januari
GNSS, kompetensbevis, färdplan, ökat ansvar
Artikel GRIS 061124

Enligt nya EU-regler ska djurtransportörer lämna färdplan i god tid före varje transport av djur så myndigheterna kan se var bilen är, och när. GNSS (ett mer avancerat system än GPS) blir obligatoriskt på bilarna. Alla som berörs av transporterna ska utbildas, särskilt de som transporterar över 8 timmar. Chaufförer och medhjälpare måste ha speciellt kompetensbevis för att handha djur. Du som äger djuren vid transporten, får även ett ansvar för att transporten sker lagligt.

5 januari träder de första delarna av en ny skärpt förordning om djurtransporter i kraft i alla EU-länder, plus bl a Norge. Förordningen träder i kraft direkt och behöver således inte implementeras i resp länders lagstiftning. Däremot får enskilda medlemsländer ha ännu mer restriktiva bestämmelser. Djurskyddsmyndigheten arbetar f n med de nationella särreglerna.

EU-förordningen innebär mera skärpta krav på tillstånden att bedriva djurtransporter. Dessutom utvidgas ansvaret för att de nya transportreglerna följs till att även omfatta alla andra som har med transporten att göra. Även du som är uppfödare får ansvar för transporten, liksom mottagaren av djuren. Djurskyddsmyndigheten kommer senare att i riktlinjer precisera vars och ens ansvar.

Strängare krav införs på transportfordonen, särskilt när djuren ska transporteras mer än 8 timmar. Alla sådana transportbilar ska f ö ombesiktigas redan i januari 2007 i hemkommunen (enligt remissförslag senare av Bilprovningen). Övriga bilar för transport under 8 timmar får automatiskt godkännande enligt nya EU-reglerna för den tid tillståndet för djurtransport eller besiktningen gäller. Nya tillstånden gäller 5 år, i stället för som nu 2 år. Som djurtransportör räknas alla som transporterar djur, utom privatpersoner och vid tillfällig icke kommersiell transport. Suggringarnas transporter till satelliter och vid mellangårdsavtal kräver tillstånd.

Alla som har med djurtransporter att göra ska utbildas, även djurskötare som biträder t ex vid lastning. Ett speciellt kompetensbevis för handhavande av djur blir krav för att t ex köra en transportbil, eller vara medföljande djurskötare. Både du som djurägare och din personal ska således utbildas om djurtransporterna, såsom bestämmelserna kan tolkas. Under 2007 ska kurser anordnas och bestämmelsen om kompetensbevis träder i kraft 5 januari 2008.

GNSS när systemet blir tillgängligt
GNSS ska finnas på nya transportbilar redan från 1 januari 2007, enligt nya reglerna. Men ännu finns inga system tillgängliga i Sverige som uppfyller kraven. Därför tillämpas inte bestämmelsen förrän sådana system kommer. Från 5 januari 2009 ska godkänd GNNS finnas i samtliga fordon.

Via en GNSS-enhet på transportbilen ska data kunna skickas om transporten till en central, där transporterna kan övervakas. Sensorer ska finnas på bilen som bl a registrerar temperaturen i djurens utrymmen och om luckorna är öppna eller stängda.

Färdplan för på nätet
Inför varje djurtransport ska chauffören ansvara för att en detaljerad färdplan görs upp och skickas in så t ex myndigheter kan granska den. Den kan sedan jämföras med den faktiska transporten, registrerad via GNSS-systemet.

Färdplanen för djurtransporten ska läggas ut på internet. Vissa uppgifter, t ex om vem som transporterar och transportörens registerhandlingar är obligatoriska på nätet.

Systemet har kritiserats i vissa länder p g a att djuraktivister och liknande personer får kännedom om hur transporterna går.