Försäljningen av ekologiskt kött ökar
Pressmeddelande Swedish Meats 061124

Ekokötts och Scans kampanjsatsning tillsammans med handeln, under hösten har givit resultat. Tydlig exponering av ekologiska produkter i butik ökar försäljningen. Under kampanjveckorna, 37-45 ökade försäljningen av ekologiskt kött med 54 procent på Coop, 74 procent på Ica och 49 procent på Axfood jämfört med samma period föregående år.

Undersökningar har visat att många konsumenter gärna köper ekologiskt kött men att det är svårt att hitta produkterna i butiksdiskarna. Därför har handeln, Axfood, Coop och Ica tillsammans med Ekokött och Scan, gjort en gemensam satsning för att öka informationen och tydligare exponera ekologiskt kött i matbutikerna. Jordbruksverket har även stöttat projektet. Under hösten i nio veckor, uppdelat på tre veckor per butikskedja, har kampanjen exponerats via köttdiskar, hemsidor och annonser i butikernas egna reklamblad.

På Coop har man satsat på ekologiskt kött i 3 av fyra butiksprofiler. På Coop Forum har man sålt mest – en ökning med 73 procent, därefter Coop Extra med 68 procent, Konsum med 51 procent.

- För oss på Coop som har den största andelen av försäljningen av Kravkött på marknaden, känns det positivt att kampanjen ytterligare ökat försäljningen och fått fler kunder att välja ekologiskt kött, säger Mats Norén kategorichef Kött på Coop.

Ica valde att lägga kampanjen i Ica Kvantumbutikerna.

- Under vår första kampanjvecka överträffade efterfrågan vår förväntan. Det ekologiska köttet tog till och med slut i flera av våra butiker. Totalt under våra kampanjveckor sålde vi långt över förväntan. Självklart är vi väldigt nöjda, förklarar Jonas Svensk, kategoriansvarig Kött på ICA.

Axfood drev sin kampanj i Hemköpsbutikerna.

- Vi är överraskade av det stora intresset, och det visar att konsumenterna vill ha ekologiskt kött när de hittar det i butiken, säger Torbjörn Lithell, affärsområdeschef Kött på Axfood.

Maria Alarik som är verksamhetsledare på Ekokött är glad över det goda resultatet och är nöjd med kampanjen.

- Det här visar vilken potential det ekologiska köttet har. Genom kampanjen har vi lyft fram och förbättrat tillgängligheten av ekologiskt kött. Det här är bara början och jag ser fram emot att vi ska jobba vidare med kampanjen nästa år, säger Maria Alarik.

Samtliga aktörer är överens om att det viktigaste målet är att öka försäljningen på lång sikt och inte bara under kampanjveckorna. På Scan, som är den största leverantören av ekologiskt kött i Sverige, har man sett en ökning under hela 2006 med en stegring under kampanjveckorna. Ekoköttet är på väg att omvärderas och blir allt mer en premiumprodukt i sortimentet som fler konsumenter talar om och uppskattar för dess kvalitet och smak.

På Scan ser man positivt på den ökade försäljningen. Scan har haft fullt upp med att förse handeln med ekologiskt kött. Det ger goda möjligheter att under nästa år kunna teckna fler kontrakt med ekologiska köttuppfödare.

- Vårt främsta mål är att tillgodose våra kunders behov. Vi kommer att ta fram fler ekologiska produkter om denna försäljningsökning håller i sig, säger Thomas Kjellin, försäljningschef Kött, Scan.