På begäran av regionråden i Norra Kalmar, Småland och Östergötland

Varför säger vi nej till HK Ruokatalo?
PM från tre ledamöter i Swedish Meats styrelse 061130

I styrelsen har vi varit överens om att de viktigaste skälen för Swedish Meats att söka en partner har varit att uppnå en ökad förhandlingsstyrka samt att nå nya marknader för våra förädlade produkter och för kött. En annan viktig aspekt har varit att nå högre industriell effektivitet. Tillgång till kapital och ökad förädling har också varit bärande argument för partnerskap. Helst alla delar av det ovan beskrivna eller i alla fall väsentliga delar av dessa ingredienser bör uppnås för att vi skall nå vårt huvudmål att: Sälja Sveriges bönders kött till högsta möjliga pris!
Det är själva grundbulten till varför vi äger vår livsmedelsindustri.

I affären med HK når vi inte nya marknader, den verksamhet som finns i Polen, Baltikum och Finland har sin egen råvaruproduktion och några upparbetade exportkanaler finns inte.

Swedish Meats har nått längre än HK när det gäller industriell effektivitet och några större synergieffekter på detta område har inte kunnat identifieras. När det gäller förädling ligger HK före Swedish Meats, här finns en positiv potential. Så kvarstår kapitalet, det som sker är att vi säljer Swedish Meats till HK som är börsnoterat. HK betalar med aktier och kontanter, allt betalas till Swedish Meats ekonomisk förening. Det nya HKScan får en soliditet på 30%, Swedish Meats har idag en soliditet på 27%, dvs ingen dramatisk skillnad.

Bra betalt för företaget hade kunnat kompensera andra brister i affären men tyvärr är inte så fallet. Vi får betalt för det egna kapitalet. Vi anser att Swedish Meats, varumärket Scan och tillgång till den svenska marknaden är värt mer än så.

Ägarfrågor
I arbetet med ägarfrågorna har de bärande delarna handlat om avsättning till accepterat pris, möjligt inflytande och andel av värdeutvecklingen.

När det gäller avsättning till accepterat pris har vi tidigare sagt att de är viktigt att det finns ett starkt och tydligt åtagande för svensk djurproduktion och att ambitionen skall vara att utveckla affären inklusive exporten. Detta är en bärande del för att kunna trygga en stark efterfrågan till ett bra pris framöver, vilket inte tillgodoses tillräckligt. Detta parat med ett avkastningskrav på 5% av omsättningen, tillsammans med bristen på gemensamma industrisynergi och nedmontering av de finländska stöden till jordbruket, gör att det kommer att sätta press på det nya bolaget framöver. HK´s lönsamhetsmål innebär att vi skall leverera ett resultat på nästa 500 miljoner kronor per år. Det finns tre möjligheter att nå lönsamhetskravet, öka intjäningen på marknaden, effektivisera i industrin, eller att sänka råvarupriset. Hur kommer upphandling och prissättning av djur att gå till i det nya bolaget?

Under våra diskussioner inför ett partnerskap har vi diskuterat om vi i Swedish Meats är beredda att släppa inflytandet till under 50%, dvs bli minoritetsägare. Vi har accepterat att med vår position och belåning så kan vi om affären är strategiskt rätt för Sveriges bönder gå med på detta. Men att som i detta fall acceptera 3% inflytande i en affär där vi inte uppnår de strategiska effekter vi vill uppnå är det helt oacceptabelt.

Andel av värdeutveckling uppfylls till viss del i och med att vi blir aktieägare. Det vi har synpunkter på är frågan om tajming. Vi har tagit kostnaderna för SLP, Polen, korvfabriken, Skara m.m. Vi är nu nere på en kostnadsnivå som är konkurrenskraftig, vi borde själva skörda frukterna av detta i stället för att låta effekten spädas ut i det nya HKScan.


Vilka samarbeten har vi redan i dag etablerat?
Vi har redan idag ett antal intressanta samarbeten inom flera områden. Med bl.a. Danish Crown har vi sedan ett antal år ett samarbete angående slaktbiprodukter och destruktion av kadaver via bolaget DAKA där vi äger 27%, DAKA äger även Konvex. Detta samarbete har varit positivt, utan detta hade vi haft svårt att hålla igång den svenska slaktindustrin på grund av alla problem som funnits på anläggningarna i Stenstorp och Krutmöllan. DAKA har varje år levererat en betydande efterbetalning till Swedish Meats. Dotterbolaget Konvex utvecklar ett helt nytt koncept för att omvandla kadaver till energi som förhoppningsvis kommer att spara ytterligare kostnader för de svenska bönderna.

Ett annat samarbete som inleddes för ett år sedan är Nyhlens Hugosons i Norrland, som är ett samarbete mellan Swedish Meats och Mikael Hugoson. Där har vi med gemensamma krafter vänt en förlust på 35 miljoner till en liten vinst i år.

Vidare kan nämnas samarbetet med Dat Schaub på inköpssidan där vi minskat våra kostnader för inköp. Tillsammans med Dat Schaub har vi även effektiviserat vår tarmverksamhet. Vi har utöver detta även ett inköpssamarbete med nordiska slakterier.

QG har olika samarbeten inom avel för att minska kostnaderna, men även för att få fram ett bättre avelsmaterial.

Lantmännen och Swedish Meats äger ett gemensamt databolag.

Slutligen bör även exportsamarbetet med Danish Crown nämnas vilket har gett oss ett positivt resultat jämfört med tidigare när vi hade en egen exportorganisation.

Hur ser vi på framtiden?
För att bedöma framtidsmöjligheterna finns det några centrala frågor att besvara, den första är har vi handlingsutrymme i Swedish Meats? Andra frågor är vad händer om vi tackar nej till affären med HK? Samt finns det alternativ till HK?

Vi har allt sedan Swedish Meats bildades gjort ett enormt arbete med att dra ner kostnaderna. Fram till idag har vi minskat kostnaderna med ca 1 mdr eller 2,64 kr per kg. Nyligen har vi beslutat om ytterligare åtgärder i syd som kommer att ge resultat de närmaste åren. Sammantaget har vi ett bra utgångsläge då våra kostnader nu ligger på en nivå där vi är konkurrenskraftiga, detta tillsammans med en stark affärsplan för de närmaste åren gör att vi har handlingsutrymme. Vår soliditet är idag 27%, Danish Crown ligger på 15-17% som en jämförelse.

Om vi tackar nej till HK kan vi fortsätta utveckla våra samarbeten med Danish Crown både på nuvarande områden men även på nya. Vi kan även utveckla helt nya samarbeten med andra industriella förädlingsföretag om råvara och produktion. Eftersom majoriteten i styrelsen har framfört HK som det enda alternativet är det av förklarliga skäl inte möjligt att presentera en lista med namn på potentiella partners. Men kontakter om samarbete och utbyte är redan tagna med större förädlingsföretag bl.a. i Tyskland. I Europa finns ett antal specialiserade exportföretag där samarbete kan utvecklas. Swedish Meats är det tionde största
slakteriföretaget i Europa och därför en intressant partner för många. I nämnda alternativ finns en betydligt större potential att hitta lösningar på våra grundproblem med att nå nya marknader och ökad industrieffektivitet jämfört med vad HK kan erbjuda.

Det är först när vi når nya marknader och ökar vår industriella effektivitet som vi också kan nå vårt huvudmål att sälja Sveriges bönders kött till högsta möjliga pris.

Johan Mattson Fredrik Wachtmeister Åsa Odell