Köttinformation har flyttat till LRF
Mindre personal, mer verksamhet

Svensk Köttinformation flyttade 18 december från slakthusområdet i Johanneshov till Kungsholmen, samma hus som LRF och Land, och en rad andra organisationer. Samtidigt slutade Karin Fransson, Köttinformations dietist. I somras slutade Catarina Offe

Köttinformations styrelse har beslutat banta Köttinformations organisation till 2,5 tjänster, flytta till billigare lokaler och satsa pengarna på mer utåtriktad verksamhet.

-Vi har blivit lite för stor organisation med åren, säger vd Ella Nilsson. Arbetsuppgifterna förändras. Nu minskar vi personalen, hyr in experttjänster vid behov och lägger sparade pengar på verksamheten.

Personalen som är kvar är förutom Ella Nilsson, Jenny Alarik, som är informatör och webbredaktör, samt Karin Söderberg, som är ekonomiassistent och sköter samordning av aktiviteter och utskick av material. Jenny jobbar halvtid.

I Johanneshov hade Köttinformation 240 kvm, nu klarar man sig med 60 kvm i kontorslandskap i LRF-huset, med Svenskt Sigill, Svensk Fågel, Svenska Ägg och trädgårdstidningen Viola som grannar i landskapet. Årliga besparingen på hyran är 200 000 kr. Inkl indragna tjänsterna är årliga besparingen 800 000 kr, som alltså överförs till verksamhetsbudgeten.

Som exempel på verksamhet närmaste tiden kan nämnas Från gård till gaffel, Barnens egen matskola, Sveriges Köttkock, samt Smarta Kocken.

EU-projekt för marknadsföring
Årets Kock-finalisternas uppgift i år är att göra bra mat av sida, framlägg med fot, samt skinka, allt av gris och av detaljer som det behöver säljas mer av, inte minst i början av året. Finalen hålls på Grand Hotel i Stockholm 31 januari. Naturligtvis blir det en hel del publicitet i samband med tävlingen och själva syftet är givetvis att fler än kockarna i tävlingen ska använda de råvaror som då kommer i rampljuset.

Köttinformation har ansökt om ett bidrag från EU för ett projekt med marknadsföring av kött i Sverige. Besked kommer i maj. Statens Jordbruksverk satsar 30 %, EU 50 och resterande 20 måste Köttinformation stå för själv.

Köttinformation får även 2 kr per slaktad gris från grisuppfödarna. Pengarna samlas in av slakterierna. 1 av de två kronorna är öronmärkta för ett projekt för upplysning om den svenska grisen och grisproduktionen på köttförpackningarna och i butikerna. /LG 061222