Näringsminister Maud Olofsson delar ut priset till vinnarna i kategori manuell köttdisk från Hemköp Stockholm City, Joakim Eriksson och Thomas Samuelsson. Ella Nilsson, vd för Svensk Köttinformation delar ut blommor.
Foto Arne Adler.

Det svenska köttet i fokus
Referat Svensk Köttinformation 070212

Seminariet ”Det svenska köttet” arrangerades den 7 februari av Svensk Köttinformation. Syftet var att skapa ett bredare nätverk och öka kunskapen om svenskt kött. En tydligare ursprungsmärkning, bättre marknadsföring av de svenska mervärdena och ett ”bäst efter”-datum på kött efterlystes. Köttkunskapen i butik har minskat i och med det konsumentförpackade köttets intåg. Detta har lett till att den genuina kunskapen om kött har urholkats.

För att uppmuntra dem som lyckats väl med uppgiften utdelades pris för Årets Köttdisk 2006 till två framgångsrika köttansvariga på Hemköp City i Stockholm och Ica Söder i Gävle. Priset delades ut av ingen mindre än näringsminister Maud Olofsson vars två huvudbudskap var: Höj statusen på svenskt kött och gynna lantbruksföretagen så skapas fler jobb!

I panelen satt olika aktörer inom köttbranschen och deras kompetens täckte hela kedjan från gård till butik. För producentsidan svarade Lars Hultström, ordförande för Sveriges Grisproducenter, och från nöt- och lammsidan fanns Inger Pehrson och Caj Sjunnesson i publiken. För handeln talade Niclas Ensäter, nordisk kategorichef kött på Ica och Mats Norén, kategorichef för kött på Coop. Karin Jonsson, djuromsorgschef och Fredrik Jönsson, platschef Skara båda från Scan AB och Majsan Pense, försäljningschef från Atria Lithells företrädde alla slakterisektorn. Ytterligare kompetens gav Marianne Brattberg, biträdande överveterinär på Livsmedelsverket och Gunnela Ståhle från Svenskt Sigill. Inbjudna åhörare kom pressen, branschorganisationer, föreningar och slakt- och charkföretag.

Efter korta anföranden från paneldeltagarna följde en debatt där publiken fick ställa frågor. Frågorna gällde allt från tillagning av köttet och lämplig mörningstid till ursprungsmärkning, kastrering av hangrisar och djurtransporter. Prissättning och marknadsföring mot konsument var på tapeten. Den gamla fettdebatten vaknade också till liv angående konsumenternas okunskap om hur viktigt fettet är för smakupplevelsen. Hur kan branschen förenkla för konsumenterna att välja svenskt kött och hur förmedlar vi dessa mervärden? Svar på tal gav Mats Norén, Coop, som medverkar i kampanjen ”Svenskt Bondförnuft” där sex svenska mervärden exponeras på det svenska konsumentpackade köttet ihop med bilder vid köttdiskarna.

Fredrik Jönsson från Scan berättade om det förändringsarbete som koncernen genomgått den senaste tiden med omorganisation och nedlagda anläggningar. Detta ledde till en debatt om djurtransporter. Maxtiden är åtta timmar och Scan arbetar ständigt med att förbättra transporterna. Lars Hultström, menade att det är på- och avlastningen som är de kritiska momenten. Överens var alla om att svenska djur ska behållas i Sverige eftersom långa transporter är ett hot mot djurskyddet.

Märkningen av svenskt kött är otydlig, menade flera. Det är skillnad på ursprungsmärkning och ”tillverkad i Sverige”. Det finns aktörer som inte är tillräckligt tydliga med att märka ut köttets ursprung, enligt Gunnela Ståhle. Produktkvaliteten på svenskt nötkött varierar, var gängse uppfattning. Ella Nilsson, VD Svensk Köttinformation, talade om drömmen om 14 dagars mörningstid. Medhåll fick hon av Niclas Ensäter, Ica, som bekräftade att en lång mörning ger jämnare ätkvalitet. Enligt Majsan Pensé kan korta mörningstider förklaras av bristande kunskaper i butik och flödesproblem när efterfrågan är större än tillgången.

Man hittade ingen enkel lösning på hur statusen på det svenska köttet ska höjas. Däremot väcktes flera intressanta frågor och en känsla av ett gemensamt mål kunde skönjas.