Försäljningsökning på ekologiskt kött
Pressmeddelande Scan 070522

Allt fler konsumenter har fått upp ögonen för ekologiskt kött. Försäljningen ökade under första kvartalet 2007 med 32 procent för de stora handelskedjorna jämfört med samma period föregående år. Den största procentuella ökningen stod Ica för som ökade 88 procent. Coop som redan tidigare har en stor del av försäljningen av ekologiskt kött stod för den största ökningen volymmässigt med närmare hälften av den totala volymökningen. Hemköp ökade sin försäljning med 37 procent. Handelns gemensamma kampanjsatsning med Ekokött och Scan ger resultat.

Intresset för ekologisk mat bara växer och köttet är inget undantag. Höstens ekoköttkampanj visar att konsumenterna efterfrågar allt mer ekologiskt kött, och första kvartalet 2007 fortsätter ökningen.

I höstas genomförde föreningen Ekokött en kampanj för ekologiskt kött i samarbete med Scan samt de tre största livsmedelskedjorna Ica, Coop och Hemköp. Kampanjen gav stora försäljningsökningar under kampanjveckorna. Samtliga aktörer ser kampanjen som en långsiktig satsning för att kunna erbjuda sina kunder gott kött som är producerat med omsorg om miljö, hälsa och djur.

- Försäljningsökningar en enskild kampanjvecka behöver inte betyda större volymer på längre sikt, men det ekologiska köttet har fortsatt att sälja bra. Det märks att allt fler konsumenter gör medvetna val, exempelvis för miljön, det egna välbefinnandet eller för djurens skull, säger Jonas Svensk på Ica.

Både Torbjörn Lithell, Axfood och Mats Norén, Coop är också väldigt nöjda med försäljningsutvecklingen. Mats Norén menar att ökningen är särskilt bra med tanke på ett jämförelsevis högt utgångsläge hos Coop.

Tillsammans sålde Ica, Coop och Hemköp 35 600 kg mer ekologiskt kött under första kvartalet 2007 jämfört med samma period förra året. På årsbasis har konsumenterna på det sättet gjort det möjligt för närmare 700 fler svenska grisar att gå ute på bete och att ungefär 1 900 fler nötkreatur får äta mycket klöver och gräs som är den naturliga födan för en idisslare. Konsumenternas val innebär också att ytterligare jordbruksmark, motsvarande drygt 2 800 fotbollsplaner, kan odlas utan konstgödning och kemiska bekämpningsmedel.

Det ökande intresset för ekologiskt kött gör att kampanjens aktörer är överens om att fortsätta den gemensamma satsningen under 2007. Kampanjen genomförs delvis med stöd från Jordbruksverket och består av butiksaktiviteter och annonser under hösten, men även andra aktiviteter planeras under året.

Fakta om ekologiskt kött
Ekologisk produktion innebär att djuren ska vara ute på bete så mycket som möjligt och få sin huvudsakliga föda från betet sommartid. Alla ekologiska djur går ute på bete, även grisar. Under vintern har djuren fri tillgång på vallfoder samt möjlighet att gå ut i rastgårdar. Skillnaden mellan konventionellt kött och ekologiskt kött är bland annat att beteskraven är ännu högre i den ekologiska produktionen. Fodret är ekologiskt odlat, det vill säga utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel och kommer huvudsakligen från den egna gården. Alla djur ska ha fri tillgång till grovfoder och andelen spannmål är starkt begränsad. Därför är ekologiskt kött extra rikt på de nyttiga omega 3-fettsyrorna.

Se även kampanjens hemsida www.ekologisktkott.se