Swedish Meats startar marknadsbolag för inköp av slaktdjur
Pressmeddelande Swedish Meats 071204

Swedish Meats kommer att föreslå stämman i april 2008 att starta ett marknadsbolag senast 2009. Genom att köpa in djur och sälja dessa vidare till marknadsmässiga priser, vill Swedish Meats skapa en framtidstro för bonden och därmed en tillväxt för svensk köttproduktion. Om produktionen stärks, gynnar det även industrin som garanteras svenska djur i framtiden. Värdet av de djur som idag levereras genom Swedish Meats är mellan fyra och fem miljarder kronor.

Svenska köttbönder har under lång tid haft betydande problem med lönsamheten i näringen, även om avräkningspriserna ökat under senare tid. Problemen har förstärkts av kraftigt höjda foderpriser, som är den största komponenten i uppfödningen, samt av en ökad import.
Swedish Meats tar dessa problem på största allvar och tar krafttag för att söka ändra den negativa trenden. Förslag läggs därför till medlemmarna på stämman i april 2008 att starta ett marknadsbolag i form av ett dotterbolag till Swedish Meats.

– Det finns många skäl till varför ett marknadsbolag är gynnsamt för både medlemmarna och industrin, säger Lars Hultström, ordförande i Swedish Meats. Kan bolaget säkerställa att bönderna får ett marknadsmässigt pris för djuren och därmed en bättre lönsamhet i produktionen, gynnar det även industrin.

– Det behövs köttproducerande bönder i Sverige, fortsätter Lars Hultström. Andelen kött som är producerat i Sverige minskar och importen ökar. Nästan hälften av nötköttet vi äter är importerat. Konsumenterna efterfrågar svenskt kött i allt större utsträckning och den svenska slakterinäringen är beroende av inhemska leveranser. Därför är det av största vikt att bönderna känner en ökad framtidstro och trygghet som gör att de vill utveckla sin uppfödning av djur. Kan vi ingjuta framtidstro i leverantörsleden, blir det en ”win-win-situation” för både bonden och industrin.

Swedish Meats styrelse fick i början av året i uppdrag av stämman att komma med förslag om hur ett framtida Swedish Meats ska se ut. Styrelsen anser att själva organisationsformen bör fortsatt vara en ekonomisk förening. Styrelsen konstaterar vidare att Swedish Meats även fortsättningsvis ska vara strategiska ägare i HKScan för att därigenom kunna medverka aktivt i utvecklingen av ett starkt, nordeuropeiskt livsmedelsföretag på kooperativ grund.

Styrelsen föreslår bildandet av ett marknadsbolag senast under 2009, i samband med att befintliga avtal löper ut.