Analys av Swedish Meats förutsättningar och framtida organisation

Konsultföretaget Askus har haft i uppdrag av Swedish Meats att göra en självständig utvärdering av förutsättningarna för föreningens utveckling och framtida organisation.

Här följer en kort sammanfattning av Askus analys och bedömningar.

Marknaden för animalieproduktion i Sverige är under hård prispress och många av Swedish Meats medlemmar kämpar med lönsamheten i sin verksamhet. Spannmålspriset har ökat kraftigt, och bedömare anser att den höga prisnivån kan bli långvarig. Nettoproduktionen av liv- och slaktdjur i Sverige har under lång tid minskat.

En sned maktbalans i dagligvaruhandeln gör det svårt för leverantörerna att påverka priset i handeln. Det finns dock tendenser till viss förändring, eftersom efterfrågan på närproducerade livsmedel ökar, i synnerhet när det gäller kött.

Marknaden kännetecknas av konsolidering – dvs industrierna blir större och färre. Fler företag söker sig också över nationsgränserna på jakt efter större marknader.

Swedish Meats primärmål och sekundärmål
När Swedish Meats ska välja väg för framtiden måste det göras tydligt vad som är huvuduppgiften, dvs. vilken medlems- och ägarnytta verksamheten bidrar till.

Det primära målet för Swedish Meats bör vara att verka för ett optimalt avräkningspris.

Alla andra verksamheter är sekundärmål, som på olika sätt stöttar primärmålet. Sekundärmålet kan t ex inbegripa strategiska aktieinnehav.

Behov av att balansera olika roller
Swedish Meats kan uppnå och utöva inflytande i två roller: som en stark förhandlingspart och som ägare med insyn i och inflytande över strategiskt viktig industri. Det innebär en betydande styrka för Swedish Meats att kunna kombinera dessa roller.

Men förhandlar- och ägarrollerna kan också stå i konflikt till varandra, och måste därför balanseras. Enligt Askus kan balans uppnås genom att rollerna separeras och hanteras åtskilda både vad gäller organisation och styrning.

Swedish Meats förhandlarroll
I januari 2007 sålde Swedish Meats Scan AB till HKScan. Vid försäljningen ingick parterna ett avtal som säger att alla djur som levereras till Swedish Meats ska förmedlas vidare till Scan AB. Avtalet gäller t o m 30 juni 2009. Priset sätts av Scan AB i samråd med Swedish Meats.

Den pressade marknaden tillsammans med det faktum att Scan AB har en unik position som marknadsdominant köpare av svenska slakt- och livdjur, innebär att marknadsmekanismerna för närvarande är satta ur spel.

I dagsläget har Swedish Meats, trots att man företräder större delen av Scan ABs leverantörer, en svag roll som förhandlingspart på marknaden. Om inte föreningen aktivt positionerar sin förhandlarroll kommer den situationen inte att förändras.

Swedish Meats behöver därför skaffa sig ett samlat förhandlingsmandat, som intresseorganisation, eller genom att bygga upp en egen verksamhet som kan ge förutsättningar för en effektiv och balanserad marknad för slakt- och livdjur. En egen verksamhet bör ha som inriktning att handla med de kunder och leverantörer som ger bästa affärsmässiga villkor.

Genom en tydlig förhandlarroll skulle Swedish Meats kunna bidra till en större dynamik på marknaden och därigenom stärka den svenska animalieproduktionen.

Swedish Meats ägarroll
En viktig utgångspunkt för utövandet av ägarinflytande måste vara att det ligger i Swedish Meats intresse att värna om en stark nordisk industri.

I och med försäljningen av Scan AB till HKScan gavs en möjlighet att gemensamt bygga en stark nordeuropeisk affärspartner till Swedish Meats medlemmar.

Swedish Meats har en minoritetspost (12,3%) i HKScan, samt styrelserepresentation i både Scan AB och HKScans styrelser. Styrelseposterna i HKScan och Scan AB kan vara värdefulla för att lyfta det svenska perspektivet i långsiktiga strategiska diskussioner, och kan därmed på lång sikt stödja Swedish Meats primärmål. Styrelseposterna innebär även access till en mötesplats och personliga relationer som kan påverka företagens lång- och kortsiktiga strategi i Sverige.

Med ett ägande över 10 procent finns en möjlighet att blockera vissa strukturaffärer. Swedish Meats kan såsom minoritetsägare i ett börsnoterat bolag ha ett direkt inflytande på aktiekursen. Inflytandet förstärks av föreningens roll som språkrör för en stor del av koncernens animalieleverantörer.

Heterogen medlemskår
Swedish Meats har i nuläget över 20 000 medlemmar, varav ca 75 procent är aktiva ägare som levererar eller har levererat djur till föreningen under de senaste fem åren. Medlemskåren är heterogen, med stora skillnader i både omsättning och näringsinriktning (olika typer av animalieproduktion). Medlemmarna är spridda över större delen av Sverige. Omkring 5 procent av medlemmarna står för 60 procent av leveransvärdet. Ett möjligt förslag till verksamhetsinriktning behöver därför tillgodose många olika viljor.

Viljeinriktning och framtid
När Swedish Meats ska välja organisationsstruktur är det viktigt att man utgår från behovet av att stärka förhandlar- och ägarrollerna. Askus bedömning är att inflytande kan uppnås oavsett juridisk form, men att det är kritiskt att valet av juridisk struktur styrs av en tydlig vision och strategi, som uttrycker medlems- och ägarnytta.

Den vidare utvärderingen bör därför ske i följande steg:

1.       Utvecklande av vision och strategi

2.      Val av operativ struktur samt utvärdering av kapitalbehov

3.      Val av ägarstruktur

4.      Beaktande av skatte- och föreningslagstiftning

Val av juridisk struktur