Några av årets
produktnyheter
från Scan
Julnyhet:
Må Gott julskinka, nyckelhålsmärkt, utan synligt synligt fett och sänkt salthalt i rimningen, där 25 % av natriumsaltet är utbytt mot det nyttigare kaliumsaltet.
Mer
Julnyhet:
Fläskfri prinskorv för de stora grupper som inte äter griskött. Innehåller kyckling och nöt, är skinnfri, med låg fetthalt och allergiren.
Mer
Julnyhet:
Förkokta och färdiga revbensspjäll med glaze, lyckat tillagade på 15 minuter. Mycket kött på benen.
Mer
Deli Leverpastej är smaksatta och ugnsbakade och lite mer lyxiga pastejer.
Mer
Prickig korv
Kotlettbacon
Minisar, små köttbullar med med nya smaker, bl a chili, för nya trender och områden för användning. Fritt från gluten, ägg, laktos och soja.
Mer
Korta och långa ölkorvar i nya och spännande smaker. Nu även en variant med älg.
Mer
Skivade delikatesser i Scan Gormet-serien för restaurang och storhushåll. Kan användas som aptitretande tilltugg eller som huvudrätt
Mer
Ädelfilé East är en av flera nya produkter för grillen. De är kryddade med rubbing och tillhörande glaze, gjorda efter BBQ-teamets favoritrecept. Sortimentet består av Ädelfilé East, Tendersteak BBQ och Traktörsteak Apple.
Mer
Hot Dog korvboll med kebabsmak, utvecklad för barn och säljs till stosrhushåll.
Mer
Kokt skinka för manuella köttdiskar.
Mer
Txistorra – En kryddig korv med inspiration från Baskien.
Mer
Jägarfalukorv, en extra länge rökt gammaldags falukorv med hög kötthalt.
Mer
Smaksatta grillkorvar, med ost, bacon och gröna och svarta oliver.
Mer
T v: Scans produktchef Martin Pardell lagade till de nya revbensspjällen på ca en kvart. Här penslar han glaze.

T h: Ett rejält julbord med Må Gott-produkter.
Ska jag våga smaka på den nya prinskorven utan griskött? Tänk om någon grisuppfödare ser det!
11 varianter Scan-skinkor till årets julbord
Och julkorv helt utan griskött

Scan har nu inte mindre än 11 varianter av julskinka att välja mellan till året julbord, så du kan få till ett riktigt julbord av enbart skinka, om du vill. Det blev en ny variant i år också, som traditionen bjuder, en Må Gott Julskinka för den slanka linjen.

De stora nyheterna när Scan höll presskonferens för matmaffian, som matjournalisterna kallades förr när de jagade fett, var annars prinskorven utan griskött och färdiga revbensspjäll med glaze. Fläskfri korv!! Det låter hemskt, alltså att det tillverkas julkorv utan griskött. Det låter lite som alkoholfri snaps. Men grisfri prinskorv smakar faktiskt bättre än så. Den är helt ok.

Julkorv för mångkulturellt samhälle
Orsaken till att Scan börjat tillverka en prinskorv fri från griskött är givetvis vårt mångkulturella samhälle. Det finns ju, konstigt nog, många människor som inte äter griskött. Dom är som sagts många, bland invandrarna, som är en viktig kundgrupp. I den nya prinskorven är grisköttet ersatt med kycklingkött.

Kycklingkött i korv är dock ingen nyhet och det finns redan korv där grisköttet till större eller minde del är ersatt av kycklingkött. Kycklingkött används t ex för att minska fetthalten i korv och andra charkprodukter.

Vi från grisnäringen ska naturligtvis se den grisfria korven från de positiva sidorna. Positivt kan det vara om muslimer, judar och andra som inte äter griskött, kan vara med vid vårt svenska julbord och hitta det som passar dem från faten med kötträtter. Förhoppningsvis slinker det med lite revbensspjäll och skinka också, så småningom. Det är ju inte så länge sedan de svenska prästerna bestämde vad du och jag skulle göra och framför allt dricka.

Den nya prinskorven är, förutom fri från griskött, även fri från gluten och mjölkprotein. Dessutom fri från laktos, ägg, soja- och ärtprotein. Detta för att även fånga in konsumenter som har allergier. Det är en stor grupp svenska konsumenter som mår bättre utan en del dessa ämnen. Under senare år har sjukvården blivit allt duktigare att ställa diagnoser och medvetenheten hos dessa konsumenter gör nu att allt fler letar produkter som inte innehåller t ex gluten, soja och mjölk. Sammantaget kan den nya korven kan således fånga in en ganska stor ny konsumentgrupp.

Julbordstema Må Gott
Året tema för Scans julbord var Må Gott. Allt som serverades på julbordet vid Scans julpressträff kom ur detta sortimentet. Det är nu ett riktigt stort sortiment som gott och väl fyller ett stort julbord. Tanken med Må Gott är att maten ska vara lite magrare och att vi själva också ska bli lite slankare, även efter några julbord. Lika mätt blir man, minsann.

Undantaget från den slanka linjen på årets julbord var färdigberedda revbensspjäll med glaze. Martin Parmell, produktchef vid Scan, lagade till spjällen medan han berättade om dem för oss journalister, för att demonstrera hur snabbt det går. Spjällen är förkokta och färdiga att värma. Revbenen är knäckta, så det är lätt att lägga upp lagom portionsbitar. Till skillnad från traditionella revbensspjäll har de här mycket kött på benen.

Jag jämförde med de många restauranger i New York, där revbensspjäll är välkänd specialitet. Där är revbensspjäll något riktigt stort. Förutom att Scans nya spjäll är förkokta, är de kryddade med honungssmak och i förpackningen finns bipackat en glaze som penslas på före griljeringen i ugnen 15 minuter.

Nu klarar alla även revbensspjällen
I många familjer är det lika viktigt med lyckad tillagning av revbensspjällen vid julen, som med julskinkan. Nu går det knappast inte att misslyckas med dem. I stället kan du vänta dig att det lyckas varje gång, precis som med den färdigkokta julskinkan. Jag hoppas att det här blir en start för mer revbensspjäll på middagsborden. Det har varit för lite av dem de senaste decennierna. Att det är Pigham-kött behöver väl inte tilläggas.

Årets nya julskinka från Scan är färdigkokt Må Gott-skinka, som sagts variant nummer 11 i sortimentet. Nyheten är att den är nyckelhålsmärkt och har sänkt salthalt och 25 % av natriumsaltet i saltlaken är utbytt mot kaliumsalt. Våra hälsovårdande myndigheter har kommit överens med köttbranschen att sänka saltmängden i maten. Det ska ske i steg, så att konsumenterna inte ska märka något. Kaliumsalt är ett mineral som har gynnsam effekt på blodtrycket, vilket inte natriumsalt har.

-Den nya julskinkan har fettranden borttagen. Ingenting behöver skäras bort, alltså blir det inget svinn, sa Martin Pardell, produktchef vid Scan AB. Fetthalten är 3 %. Skinkorna väger ca 1,8 kg.

Fler små julskinkor i stället för en stor
-Vi ser trenden att konsumenterna köper skinkor med lägre vikt, sa Martin. Det beror inte enbart på att det blir allt fler hushåll med en person. Det blir allt vanligare att de större hushållen köper ett par små skinkor, i stället för en stor. Det gör man därför att skinkan håller sig fräschare, när den konsumeras på kortare tid. Det är nu så enkelt att tillaga färdigkokt skinka, att man gärna tillagar två vid olika tillfällen. Tillagar man endast en stor, så blir den ibland lite så där framåt slutet på jul- och nyårshelgerna.

Fortfarande är julskinkan den viktigaste maträtten på julbordet. Den har en klar förstaplats och är helt ohotad. Långt efter kommer sillen, tätt följd av Janssons frestelse. Scans julskinkor innehåller endast fyra tillsatser; vatten, salt, druvsocker och askorbat. Askorbat är askorbinsyra, som ger köttet den röda färgen och konserverar.

Utmaning att följa med i alla trender
-Vi har fettdebatt, miljödebatt, energidebatt, ekologidebatt, klimatdebatt och nu senast svinndebatt. Den stora utmaningen för oss i Scan är att hålla oss ajour med alla trender och anpassa sortimentet till det som konsumenterna efterfrågar, sa Margareta Thorgren, informationsdirektör vid Scan. Det skrivs och sägs väldigt mycket om mat och hälsa i medierna, så det är viktigt för oss att ha med alla trender i produktutvecklingen. Många trender är dock inte nya för oss. Klimatfrågorna, t ex, har vi jobbat med under många, många år. Men då då rymdes de under miljödebatten.

-Vi gjorde livscykelanalyser redan på 1990-talet, men då var de inte lika aktuella i debatten som nu i klimatdebatten, sa Margareta. Vi arbetat med CO2-frågorna ända sedan början av 2000-talet och är därför inte tagna på sängen av dagens heta debatt. Vi har bra kontroll på förloppet i livsmedelskedjorna.

-Men det hindrar inte att vi kan bli ännu bättre. Vårt nya mål är att reducera CO2-utsläppen med 50 % till 2020, sa hon.

Mer och billigare ekologiskt
Ekologiskt talades det också en del om. Som bekant ska Scan märka både Krav och EU-ekologiskt med Scan Ekologiskt, för att inte förvirra konsumenterna. Mamma Scans köttbullar heter nu som ekovariant Mammas Ekologiska Köttbullar.

-Vår förhoppning är att vi ska kunna öka produktionen av ekologiskt griskött med EU-reglerna. Det finns inte tillräckligt med producenter, sade Margareta. Ekologiska produktionen är endast 2 %. Vi hoppas även att få ner med konsumentpriserna så småningom, så att ekologiska och konventionella produkter närmar sig varandra. Vi har därför valt att inte använda varken Krav eller EU-märkning, utan kort och gott Scan Ekologiskt.

Som synes fick matskribenterna veta en hel del om både de nya produkterna och om julmat och mattrender. Vi fick även pröva på årets slanka julmat ur Må Gott-serien. Så jag har redan ätit årets första julbord! Vi fick veta att 56 % av svenskarna skulle välja magrare matvaror på julbordet, enligt en enkät, men under förutsättning att de smakar lika bra.

Många läser om mat och hälsa
Mat och hälsa är nog det som det skrivs mest om av allt, i alla slags medier. Alla journalister vid pressträffen fick med sig ett prov på den nya julskinkan och de förkokta revbensspjällen. Förhoppningsvis tillagar de nu de nya produkterna hemma i sitt eget kök och skriver vad de tycker om dem i sina medier, som nu inte enbart är mattidningar. Det finns nu många bloggar och internetsiter och de är välbesökta. Alla kommer säkert att testa om de lyckas lika bra med revbensspjällen som Martin Parmell på scenen vid pressvisningen i Älvsjömässan.

Själv tycker jag det är väldigt roligt att testa nya produkter och smaker och köper gärna korvar, pastejer, m m, som visas på utställningar. Det sker en väldig produktutveckling i alla våra charkfabriker, vilket Chark-SM nyligen visade. Intresset för kokkonsten, både vid restauranger och i hemmen torde aldrig ha varit så stor som nu.

Jag brukar normalt inte åka på presskonferenser om hur man gör med grisen sedan den lämnat slakteriet. Det är ju fullt upp med det som hör till uppfödningen. Men i år har jag lagt märke till de många pressmeddelandena om hur Scan "sprutat" ut nya produkter på marknaden. Du kan se några av de under året lanserade produkterna här i högra spalten.

När jag sett alla pressmeddelanden om de nya produkterna, har jag frågat mig när den här höga aktiviteten i produktutvecklingen och marknadsföringen börjar visa sig på grisnoteringen. När fusionsdiskussionerna pågick för två år sedan lovade HK mycket, om man fick köpa Swedish Meat. Bl a satsning på produktutveckling. Den delen av löftena har man i alla fall hållit.

Produktutveckling är en förutsättning för bra försäljning. Nya produkter ger högre priser till handeln och konsumenterna, brukar det sägas. Har man inte råd att produktutveckla, då tjänar man inga pengar. Alla letar efter nästa succé, liknande SLPs Tunna Skivor och Mamma Scans köttbullar.

Matskribenterna och köttföretagen lever i symbios
Samtidigt som köttföretagen kämpar om marknadsandelar, så står det ett slag mellan märkesprodukter och EMV. EMV har tagit marknadsandelar under senare år och många spådde märkesprodukternas undergång, särskilt de små märkena. Men nu ser vi att EMV har en nackdel som märkesprodukterna inte har, nämligen utveckling genom produktutveckling. En EMV-produkt förändras inte lika mycket och följer inte trenderna. Det kan märkesprodukterna göra.

-Handeln vill hela tiden ha nya spännande produkter. Man tar upp de nya produkterna i sortimentet när de kommer, men många blir dessvärre kortlivade, säger Margareta Thorgren. Det är trångt på hyllorna i butikerna och de nya produkterna måste sälja bra omedelbart.

-Handeln har ofta dåligt tålamod. Många bra produkter hinner inte sätta sig på marknaden och arbeta sig uppåt i volymerna, innan handeln plockar bort dem från hyllorna. Det är svårt att hitta de riktiga "kioskvältarna". Med lite mer tålamod hos handeln skulle vi nog få fler långkörare, säger hon.

Information i medierna är väldigt viktigt för att för att få snabb acceptans för nya produkter och för att få så många konsumenter som möjligt intresserade av det som är nytt. Det är här sådana här presskonferenser, pressmeddelanden och även andra former av kontakter med journalisterna är ett led. Publicitet är också värd mycket pengar, om den är positiv. En del företag beräknar värdet av vad som publiceras och det kan bli avsevärda belopp, som tillgodoräknas företagets goodwill.

Man kan nog säga att den här symbiosen mellan livsmedelsindustrin och matskribenterna är nödvändig för att de nya produkterna ska hitta ut på marknaden. Annars blir det som Margareta säger, de blir inte tillräckligt stora tillräckligt snabbt och då försvinner de från handelns hyllor.

Märkesprodukterna knappar in på EMV
Nyligen såg jag i tidningen Köttbranschen att Scan tagit två nya procent av charkmarknaden senaste tertialet. Det är ganska mycket och kan mycket väl bero på aktiviteten i fråga om produktutvecklingen. De ökade marknadsandelarna ligger främst på grovkorv, grillkorv och skivad smörgåsmat.

Jag såg samtidigt att det är en tydlig trend att EMV minskar. EMV minskade knappt 2 % senaste året och trenden höll i sig även de första fyra månaderna det här året.

Detta är kanske också ett ytterligare tecken på att produktutveckling lönar sig. Det är väl gott att få en korv på smörgåsen, men det ska ju vara en smakupplevelse också, även med pålägget. EMV är det den är, men märkesprodukter kommer nya hela tiden. Produktutveckling är nog bästa sättet att möta trycket från billig EMV, som industrin har svårt att tjäna några stora pengar på. Har konsumenterna fått nog av de slätstrukna EMV-produkterna? Det kanske är en trendändring på gång?

Ett annat tecken är att Ica ska introducera lyx-EMV. Det är ett sätt för handelns egna varumärken att hävda sig mot charkindustrins nya spännande produkter.

Två träffar med matjournalisterna per år
Scans julpressträff hölls i anslutning till mässan Det Goda Köket, vid Älvsjömässan i Stockholm. Scan håller två presskonferenser varje år för matjournalister, en på sommaren och en före jul, där nyheter i sortimentet presenteras. Jag har inte varit med på särskilt många pressträffar om mat, men en minns jag särskilt tydligt och det var för många år sedan. Det var när fettdebatten rasade som värst och Swedish Meats kallade matjournalisterna till grillning av magra fläskkotletter. Det var en stor nyhet med magra kotletter och alla journalister höjde nya kotletterna till skyarna. Nu fick de som de ville, bort med fettet.

Vad jag skrev kommer jag inte ihåg, men förmodligen höll jag med. Alla skriver samma sak, därav matmaffian. De beskylldes på den tiden att hålla ihop. Ska jag vara ärlig så här efteråt så var konsistensen som en bit pressad sågspån. Det kommer jag ihåg, för jag påminns varje gång jag hittar bilder på de svartbrända kotletterna. Det var långt före debatten om hårt grillad mat.

Så småningom vände debatten och man efterlyste fettet igen, eller rättare sagt marmorerat kött, vilket resulterade i import av hampshire och så kom Pigham. Matjournalsterna är en verklig maktfaktor, som styr hur vi ska producera vårt griskött. Men det är inte säkert att de trender man underblåser är särskilt långvariga.

Mycket vin, men lite mat på mässan
På mässan det Goda Köket visades mat och dryck. Det var inte mycket mat, men mycket dryck. Scan och Skövde Slakteris varumärke Gudrun var där, men annars var det inte många utställare med svenska korvar och andra köttvaror. Det var lätt att se var de stora pengarna finns i den här branschen. De finns i glasen. Tillverkare av vin, snaps och likörer hade påkostade jättemontrar på större delen av hallytan. Matutställarna hade enkla montrar på en liten ö i utställarhavet.

-Vet du var man ställer ut mat, kom en besökare och frågade. Det var inte lätt att hitta den bland alla dryckerna. /LG 081109