Samarbete grisföretagare-krögare är framtiden

Samarbeta med duktiga krögare på din ort! Det är budskapet från grisföretagaren Erik O R Bengtsson, Karlsfälts gård, Ystad, och Frans Xaver Ziegerer, köksmästare vid restaurang Årstiderna i Malmö. Många fler kan utveckla sina företag genom samarbete, tjäna mer pengar och ta vara på de kortare vägarna mellan gård och kök.

Vid ett seminarium vid Mila i Malmö 4 februari, berättade de om sina erfarenheter om samarbetet. Direktkontakten med duktiga användare av grisköttet är intressant och utvecklande för grisuppfödaren, samtidigt som krögaren kan utveckla sitt företag till det som konsumenterna vill ha.

-Konsumenterna vill ha kött med identitet och då menar jag mer än Krav, EU-ekologiskt, närproducerat, o s v, sa Frans. Vi vill ha människan och gården med på matsedeln och en historia att berätta.

-Jag får betala extra för köttet från Karlsfält, sa Frans, inte så lite extra förresten. T o m ganska mycket. Men det gör inget, för det är lönsamt för mitt företag. Våra gäster är nöjda, vi får de råvaror vi vill ha, och för oss som jobbar med köttet är det också väldigt roligt. Jag får bra medarbetare som känner mycket för sitt arbete, när de kan servera mat som alla är nöjda med.

-Därför kan jag säga att det här är framtiden, vid sidan av bulkvaran som andra konsumenter köper därför att det ska vara billigt.

-Jag blev erbjuden EU-kött, berättade Frans. Det var inget fel på köttet, men det hade ingen identitet. Jag kan ju inte skriva att det är EU-biff på matsedeln. Det är inget våra matgäster vill betala för.

-Jag har utvecklat mitt koncept numera och vänder mig till de bästa krogarna i större städer, berättar Erik. Jag har därmed en bred kundkrets ända från Ystad till Göteborg. Jag samarbetar med en firma som distribuerar köttet till krogarna. /LG 090204