Skövde-succé för närproducerat kött i Skövde Skövde Slakteri började i onsdags sälja lokalt producerat nöt- och griskött under egna varumärket Skövde Slakteri i ett antal butiker i Skövde. Det blev stor succé. En handlare hämtade själv påfyllning två gånger vid slakteriet. -Det blev fruktansvärt positivt, långt större efterfrågan på lokalproducerat än vi kunnat tänka oss, säger vd Cato Gustafsson. De volymer butikerna beställe från början räckte inte långt. Hyllorna tömdes helt vid flera tillfällen. -Det har kommit tilläggsordrar alla tre första dagarna. En av de större handlarna i stan hämtade styckat kött med egen bil två gånger en dag, eftersom han inte ville vänta på vår distributionsbil. -Det är tydligt att konsumenterna uppskattar lokalt producerat. Man vill veta vad man äter, säger Cato. -Vi fick dock lite extra draghjälp av att Scan samma dag som vi introducerade närproducerat, gjorde offentligt att man lägger ner del av slakten i Skara. Det har i alla fall inte påverkat vår satsning negativt. -Vi använder helt enkelt vårt eget företagsnamn Skövde Slakteri som varumärke. Det är ju ett lokalt namn. Köttet som styckas kommer från uppfödare i närområdet. -Ännu är det ett fåtal butiker som är med i försöket, men succén visar att vi ska gå vidare med fler butiker i vårt närområde. Vi har gjort butiksmaterial, där vi informerar om det lokalt producerade köttet. -Givetvis är det intressant att följa upp med att även sälja chark lokalt. Men där är det svårare med den lokala anknytningen. Det blir chark under varumärket Gudruns. Vi ska i stället i informationen till konsumenterna knyta ihop Gudruns med Skövde Slakteri. Det är för dyrt att göra nya förpackningar för den lokala marknaden. /LG 090919 |
|||